2013. március 8., péntek

Miért is nem jár Milán ovielőkészítőre

Már ősszel is felmerült, hogy mivel Milán lassan kinő a péntek délelőtti zenés foglalkoztatóból, ami papíron 3 éves korig van ajánlva, mi legyen vele. Persze járhat tovább is, ha van kedve, és járunk is még olykor, mert szereti. De érezhetően erősen túlkoros már ő oda, pláne ha alkalomadtán egy olyan csoport jön össze, hogy több kicsi van, mint nagyobb. Akkor szemmel láthatóan már nem köti le a dolog, mert hiába próbál Orsi a nagyobbaknak is kedvezni a kicsik miatt nem nagyon tud olyan akadálypályát kirakni, ami nekik már jó lenne, és a dalok is ilyenkor a régismert alapok. 
Szóval már akkor szóba került, hogy szerdán délelőtt van ugyancsak Orsi vezetésével ovielőkészítő foglalkozás, az esetleg jó lenne Milánnak.  2x1 órás mindenféle, torna, kézműveskedés és éneklés-verselés. Akkor persze még Marci olyan kicsi volt, hogy nem akartam egy ilyen egész délelőttös procedúrának kitenni házon kívül, épp eleget húzogjuk magunkkal e nélkül is. Aztán mikor meg már Marci nagyobb lett, rájöttem, hogy Milánnak igazából már nincs szüksége ovielőkészítésre. 
Persze nem mondom azt, hogy mindenben penge, és nem tudna még mit tanulni, nem lenne még hová fejlődni, de a hiányzó részeket szeretném már az oviban betapasztani, így is az a parám, hogy unni fogja az ovit. 
De hogy pontosan miért is érzem úgy hogy simán hozza a kiscsoportban elvárt szintet? Ma délelőtt kicsit összeszedtem ezzel kapcsolatban a gondolataimat, miközben a postára meg ideoda sétáltunk, és Milán többször is lenyűgözött. Nem csak engem, másokat is. 

- Míg a postán várakoztunk, addig Milán letelepedett a nyitott könyvespolc elé, kezébe vett egy könyvet, tűoltóautósat, és azt mondta: -Ezt addig átlapozom, amíg nem végzel. És így is tett. 
- Aztán felmentünk az emeletre átvenni egy levelet, ahol 3-an is álltak előttünk, várni kellett. A várakozási idő alatt hibátlanul elszámolt 14-ig, majd 10-től visszafelé egyesével.  Majd elénekelt 2 dalt, és elmondott egy verset, csak úgy. 
- hazafelé az összes autómárkát felismerte.

Ezen kívül:
- ismeri a színeket. Az alapszíneken túl is ismeri az összes olyat, amivel valamilyen formában már találkozott, rózsaszín, lila, szürke, barna, és ezek árnyalatait is megkülönbözteti, pl. világos és sötétbarna, de a lilára használja a halványlila kifejezést is. 
- ismeri a formákat, kör, négyzet, téglalap, háromszög, csillag, és felismeri a rombuszt is. Tudja, hogy a renault jele rombusz formájú.
- a 100 darabos kirakót önállóan ki tudja rakni, ha akarja. 5+ van egyébként a dobozán.
- az 5+-os kislegót is össze tudja rakni. A minap szétszedte a legós rendőrautót, majd önállóan, egyedül, papír nélkül összerakta. 3 éves és 2 hónapos, amúgy. Magam sem lettem volna rá képes, papír nélkül semmiképp.
- egyre ügyesebben színez és rajzol, már nem csak firkálgat. A ceruzát, tollat, ecsetet úgy fogja, ahogy azt kell, nem marokra. Ezen a téren van még mit tanulni, de Máté hasonló korban még a kezébe sem vette a ceruzát. Most pedig nagyon húzza magával Milánt, és ha Máté rajzol, akkor is, és náhány hét alatt látványos a fejlődés.
- Mozgásilag mindig is előrébb járt a kortársainál, már másfél évesen a nagycsúszdáról siklott le úgy, mint a nagyok. Segítség nélkül fel- és lemászik mindenhová, létrára, mászókára, akárhová. Páros, és fél lábbal is tud ugrálni, célirányosan bele ugrani egyik karikából a másikba. Tud hason kúszni úgy hogy nem üti le a lécet maga felett. Fáradhatatlan, erőnléte szerintem tökéletes.
- Tud egyedül öltözni, ha akar. Ha van elég idő, akkor a cipzárral is boldogul.
- Enni is  persze. (itthon mondjuk szívesen eteti magát :) Kanállal, villával egyaránt boldogul.
- Pohárból is rendesen iszik.
Mindezt csak azért írom le, mert a kiscsoportról beszélünk, és Máté  az első szülőijén még ez is téma volt, hogy tudnak-e enni kanállal !!!!!!
- A testrészeit is meg tudja nevezni, véletlenül sem keveri össze a kezét a lábával :) 
- Agya mint a szivacs, minden dalt és verset elsőre, de legkésőbb másodjára megjegyez. Jó példa erre, hogy pár  hete interneten hallgattam a nagyduett című műsor "produkcióit", kíváncsiságból. És az egyik páros (egy jóbanrosszbanos és egy megasztáros) Takáts Tamás Pocsolyába léptem című számát énekelte. Nem is hallgattam végig, csak kábé a harmadáig, elég is volt annyi belőle, és Milánnak is elég volt ahhoz, hogy utána egy hétig azt énekelgette, hogy "pocsolyába léptem, sáros lett az új cipőm". Szerencsére tovább nem jutott :)
-Szókincse fejlett, engem legalábbis mindig meglep, hogy milyen szavakat használ.pl. elkóborol, lekuporodtam, sántikál, bandukol, csemegézem, undorító, áramszedő, satöbbi... nem jut most eszembe más.

Azt hiszem nagyjából ezek azok amikkel kapcsolatban képben van.
Szerintem abszolút óvodaérett. Ha még tovább előkészíteném, akkor rögtön iskolába is adhatnám.
Aztán meg majd meglátjuk, milyen lesz neki az oviban. Remélem jól fogja majd magát érezni.

6 megjegyzés:

  1. Bea, ezen mosolyogtam egy sort.
    Szerintem ovi érett az, aki szobatiszta. 2,5 évestől 4 évesig láttam már mindent.

    Nem hiszek abban, hogy a gyerek tud unatkozni az oviban. Legalábbis alsóbb csoportokban, normális óvodában. Egy sor élmény fogja érni, barátokat szerez, szóval jó lesz az az ovi Milánnak. Mert a tiétek még jó ovi is, nem?

    Azt el tudom képzelni, könnyedén, hogy középső csoportra vagy annak a végére iskola érett lesz. Azzal sem lesz semmi gond. :)

    VálaszTörlés
  2. Én hallottam már olyat, hogy egy gyerek unatkozott az oviban, és pont hogy kiscsoportban, Mátééknál. Ha csak annyit mondok, hogy kiscsoportban Mátééknál a 16 darabos kirakó volt a legnagyobb, hogy csak megablock-os kockával lehetett építeni, vagy akkor azért érezhető a különbség. Szóval én el tudom képzelni, hogy lehet unatkozni. Éppen ezért szeretnénk Milánt vegyes csoportba adni, az biztos jobb lesz neki.
    Persze, amiket írtam, azok nem az oviérettségnek a feltételei, ahhoz, hogy felvegyék tényleg elég az, ha szobatiszta legyen és tudjon beszélni. CSak a szobatisztaságot nem egy ilyen előkészítő foglalkozáson fogják megtanulni.
    Mellesleg nem hiszek abban, hogy egy csak attól már oviérett lesz a gyerek, mert szobatiszta. Szerintem ez sokkal összetettebb kérdés (kéne, hogy legyen)

    A környéken a mi ovinkat nem tartják jó ovinak, de ebbe az is belejátszik, hogy ez a legnagyobb létszámú, és nem ide járnak a környék gazdagjai-celebjei. Egyébként szerintem teljesen jó, a pedagógus legalábbis mindenképpen megállják a helyüket.

    VálaszTörlés
  3. Sok gondolatom lett, haladok visszafelé:
    - nem a celebgyerek teszi az ovit, hanem a pedagógus. Vagyis nálad a pont, és el tudom képzelni, akár a legjobb oviban is hogy unatkozik a gyerek. Bár az is igaz, hogy lehet akárhány tesója, ez egy nagyobb közösség, teljesen más élmények érik őket, és lehet hogy neki újdonság lesz a 16 darabos kirakó is...
    - a szobatisztaságra nekünk épp az óvó nénik mondták, hogy fogalmuk sincs miért van így, de általában az értelmesebb gyerekek válnak később azzá. Ezt még Adrika idején kaptuk meg, most nyugtatom magam Áronnál is (nálunk 3/2 éjszakai szobatisztasága nehezen jött össze, 5 éves kor után)
    - általában a középső gyerekek, vagy inkább mondom úgy, hogy a második gyerekek kevésbé értelmesek, mint az első. Nehogy úgy értsd, hogy Mátét nem tartom annak, sőt!, de úgy tűnik Milán messze nem hozza a második-középső gyerekek tipikus tulajdonságait :-) Amiket itt leírtál, sokat látott szülőként is meglep:-)
    - és vissza a legelejére: miért kell ovielőkészítőbe járni? Vagy csak közösségbe akartad vinni, hogy szocializálódjon?
    - még eszembe jutott valami: én igaz nem vagyok vegyescsoportpárti, mert azt gondolom, hogy ami előny nekik kicsiként, az épp nagycsoportosként lesz hátrány (visszahúzó erők a kisebbek). Két évig érdemes esetleg olyanba íratni, de utána meg mehet a homogén nagycsoportba.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. - A celeb- és politikusgyerekek csak annyiban számítanak, legalábbis mifelénk, hogy az ő ovijuk valahogy mindig többet kap a nagy közösből, mint a miénk. Így pl. a mi ovink fűtésrendszerét 2 év alatt sikerült csak megcsinálni, és még így sem tökéletes.
      - lehet hogy ez butaság, meg nem is értek hozzá, de nem lehet, hogy az agya másképp működik annak a gyereknek, aki korán lett szobatiszta, mint annak aki később? Tehát az a rész fejletlenebb, amelyik a szobatisztaságért felelős? Jó, így leírva tényleg kicsit bután hangzik, de nem tudom jobban megfogalmazni.
      - nem fordítva? én azt gondolnám, hogy a második/többedik gyerek fejlődik gyorsabban, mivel őt sokkal több inger éri. vagy nem? Magatartásilag egyébként szerintem hozza Milán a középső gyereket, nagyon is :)
      - nem kell. nem is fog járni. csak mivel kinőttük a manótornát, ez az egy délelőtti lehetőség van, ami neki való lenne. és inkább nekem szocializáció, mert a foglalkozások után mindig
      Ötyét tartunk :)
      - Máténál én sem voltam vegyescsoportpárti, de most Milánnal úgy érzem ez lesz neki a jó. Beszéltem nagycsoportos anyukákkal abból a csoportból, és nagyon meg voltak elégedve, és ajánlják. szóval úgy néz ki hogy nem lesz baj e téren.

      Törlés
  4. Lehet, hogy félreértettél, na mindegy most már. :( Én sem mondtam azt, hogy az a gyerek ovi érett (vagy csak az) amelyik szobatiszta. Egyáltalán nincs így. Sőt, azt is leírtam már a saját "helyemen", hogy nem sok köze van a szobatisztaságnak az értelmi képességekhez.

    Azt meg a mi történetünkből már biztosan tudod, hogy nálam a jó ovi egyenlő a jó óvónénivel. A mi ovink is népszerű, tehetősebb emberek gyerekei is járnak, aztán....hát na. Amiket írtál az ovitokról, nekem tetszett.

    Én nem vagyok vegyes csoport párti, pont azért, amit Gneke leírt. Tapasztalták tesómék is, ami előny volt kicsinek, hátrány lett 6-7 éves korra, pont iskola előtt. Persze ez is óvónő függő, van az az óvoda, ahol jól csinálják.




    VálaszTörlés
  5. Nekem is tetszik egyébként az ovink, tényleg próbálják kihozni a maximumot abból a kevésből, amiből gazdálkodniuk kell.
    Az előző kommentben írtam a vegyescsoportról. Nyilván pedagógusfüggő is, meg gyerekfüggő is. egyelőre jó lesz szerintem Milánnak, aztán ha nem akkor még mindig válthatunk 1-2 év múlva.

    VálaszTörlés