2019. február 5., kedd

A félév kapcsán

A félévi bizonyítványokat, vagyis hivatalosan értesítőket, leginkább arra szoktuk "használni", amire szerintem kell, hogy levonjuk a tanulságokat, és ha kell valamin változtatni, akkor azt még időben elkezdjük, hogy év végére minden helyére kerüljön. Különös fontos ez most, mármint a helyére kerülés, mert az év végi eredmények már mindkét iskolásnál beleszámítanak majd a felvételi pontszámaikba. Ezt ők is tudják, vagy legalábbis nem győzöm elégszer hangsúlyozni, főleg Máténak, hogy egy könnyen megszerezhető potyaötöst ne hagyjunk már veszni, mert jól jöhet még az. 
Amúgy meg nincs okunk igazi panaszra, mert mindketten szép bizonyítványt hoztak, és csak reménykedni merek benne, hogy a szép osztályzatok mögött lényegi tudás is van. ( főleg Máténál) 
Ami Máté fő feladata a félévre, hogy a magyar négyeseit jó lenne ötösre hozni. Legalább az egyiket. Igazán benne van szerintem az ötös, de valahogy mégsem jön össze, valamin mindig kisiklik, ami nem is mindig a Máté sara, mert pl. most is írtak egy olyan röpdogát rögtön év elején, amikor írásvetítőre volt kivetítve ( írásvetítő, érted, a 21. században!!!!) a feladatsor, és a fél osztály nem látta rendesen, köztük Máté sem. Nyilván 3-as lett. Meg a másik hasonló, betegség utáni első napon írtak valamit, és persze, hogy nem volt képben teljesen, azt se tudta hol van.  Ezekért a becsúszott rossz jegyekért még csak leszidni sem tudom... persze a fogadóórán említettem ezeket Endrebának, aki megnyugtatott, hogy no Szóval  ez most a fő vezérfonal. 
Matekból, természetismeretből, történelemből pedig tartani kellene a szintet. Történelemből amúgy dicséretet is kapott. 

Kinyomtattunk egy csomó felvételi feladatsort az elmúlt évekből, elkezdtünk velük ismerkedni, egyelőre még nem időre, tényleg csak barátkozás szinten. De mondta Máté, hogy tegnap a magyartanár pont azt a fogalmazást adta fel, ami az egyik feladatsorban van, szóval talán nem reménytelen Endre bácsi ( Én csak Endrebá-nak hívom az Aranyélet után :-) ) magyarórája sem, bérmennyire is nehezen hangolódtak egymásra. Mármint az osztály meg Endre bácsi  elvárásai. Ő amúgy olvasás és fogalmazáspárti, aminek végülis meglehet még a haszna. 

Milán bizije is szép lett. Ő mindenből hozta az ötösét, nyelvtanból dicséret is kapott. A magatartása viszont négyes. Ami egyelőre bánjakánya, ( mert amúgy valóban nem érdemel jobbat, mert hebrencs és jár a szája), de sajnos az a tapasztalatom Orsi nénivel, és ez most be is igazolódott, hogy simán leírja azt, aki nem kukaként ül a padban, és elkezd vele izmozni. 
Eléggé kiakadtam a múlt héten rá, mert amikor rámentem az e-naplóra azt látom, hogy a januéri szorgalmára 4-st adott Milánnak. Annak a Milánnak, akinek egész hónapban csak ötösei voltak minden tárgyból, de egész félévben is csak 2 db 4/5-e, és egy 4-se volt. Emellett 3 versenyen vett részt, amiből a Malom-versenyben második lett a 3-4. osztályosok  között, a Lük-versenyt megnyerte,  és még versmondó versenyen is volt, úgy, hogy a megtanulandó verset 5 nappal a verseny előtt kapta meg. Szóval tényleg nem értem, hogy akkor ki a búbánat érdemel ötös szorgalmat, ha Milán nem ???? 
Első felindultságomban  rögtön írni akartam Orsi néninek, aztán másodjára még aznap be akartam menni hozzá, ami nem jött össze, mert nem értem rá. Hivatalos fogadóórája hétfőn délután van Orsi néninek, de tegnap meg értekezlet volt, szóval ez is ugrott. És bár azóta lecsillapodtam kicsit, de nem tettem még le róla, hogy rákérdezzek a miértekre. 
Pláne, hogy talán pénteken, Milán tökre el volt keseredve, mert valami jutalombékát visszavett tőle Orsinéni, amit matekórán a szorzótábla vetélkedőre vagy mire szokott kiosztani, merthogy, aki úgy viselkedik, ahogy Milán, annak nem jár jutalombéka. Namármost nem jön nekem össze teljesen, hogy a vetélkedőmegnyerés, azaz a szorzótáblatudás, ergó a szorgalom, az hogy jön össze a magatartással??? Most akkor a szorzótáblával vagy a magatartással lehet kiérdemelni azt a nyamvadt békát? Döntsük akkor el, és akkor kommunikáljuk úgy a gyerekeknek. Ha a tudásért osztunk jutalmat, akkor abba ne keverjük már bele, hogy valaki belebeszél az órába.

Kicsit összeesküvés-elmélet szagú a dolog, de akkor sem tudok attól a gondolattól szabadulni, hogy O. néninek szúrja a szemét, hogy Milán azzal a Balázzsal barátkozik, akit O. néni valamiért nem szívlel. Igazából azt sem  értem, hogy miért, mert oké, B. nem egy jótanuló gyerek, de nem kell mindenkinek kitűnőnek lennie, attól még lehet normális. És az elmúlt két hétben Milán csütörtök délutánonként a Balázsékhoz megy, Balázzsal kettesben, mert egy saroknyira laknak a sulitól. Otthon meg várja őket a mama. De nekem be kell írnom az üzenőbe, hogy engedje el Balázzsal, mert én akkor, amikor ők elindulnak haza, már Mátéval vagyok útban a szolfézsórájára. És most az a gyanúm, hogy O. néninek ez szúrja a szemét, és elkezdett ezért Milánon fogást keresni. És hűt mondvacsinált indokokkal persze, hogy le lehet húzni bármelyik gyereket. Mondom ezt úgy, hogy pontosan tudom, hogy Milán tud idegesítő lenni, meg hogy nyüzsög és fecseg, de ismerve a többi 25 gyereket azért nem Milán ott a legfőbb bomlasztó és a legnagyobb balhés. 

Na mindegy. 
Most próbáljuk Milánnal megértetni, hogy fontos lenne, hogy ne haragítsa magára Orsinénit, és figyeljen picit oda a viselkedésére. 

Nyilván az előttünk álló félév sem eseménytelen és unalmas. 

11 megjegyzés:

  1. Hát a szorgalom jegy no komment...A legtöbb középiskolában csak a két utolsó tanév jegyei számítanak, de nagyobb súllyal számolják a központi felvételi pontszámot. Legalábbis errefelé így van ez ..

    VálaszTörlés
  2. Egyelőre 6 osztályosban és 8 osztályosban gondolkodunk, és azt szeretnénk ha sikerülne. Most néztem a minap, hogy az adott félév, és a megelőző év végi eredmények 25%-ban számítanak. Az írásbeli 50%-ban, ( itt már a 6.osztályosnál van súlyozás, hogy egyes osztályokhoz melyiket számítják nagyobb súllyal) és a szóbeli 25%. Valahogy így.

    VálaszTörlés
  3. Bea, iskolánként változó, hogy mi kell a felvételihez. Nekem Adri hatosztályosba jár, és neki pl. csak a hatodik félévi kellett, a felvételi, aminél specmat révén a magyar pontszáma feleződött és volt egy szóbeli, csak matekból 20 pontért.
    De az igaz, hogy általában két évvégi bizi kell, de itt van olyan gimi is Debrecenben, ahol nyolcadik után lehet bekerülni és kell az 5. 6. 7. évvégi, 8. félévi bizi is.
    Az is divat, bár elsősorban a myolcadik utáni jelentkezéseknél, hogy reál osztályban a magyaros felvételi pontok feleződnek, humán tagozatokon a mateké. Konkrét iskolát nézz, azt akartam mindezzel kifejezni.
    És még egy észrevétel az írásoddal kapcsolatban: engem is borzasztóan ki tud borítani, hogy a magatartásjegyet (órai munka) keverik a tantárgyi jeggyel. Egyébként Áron is kitűnő volt, de a magatartása négyes. Szerintem nem is volt sosem ötös.
    És még mindig van egy észrevétel, erről jutott eszembe. Engedd el, hogy beszélj a tanítónénivel. Nem véletlen, hogy kétszer is véletlen elkerülted. Vedd jelnek, hogy legalább nem beszéltél vele. Nem értek egyet én sem ezzel a szorgalom négyessel, de jobban teszed, ha magadban elszámolsz tízig és visszaszámolsz addig a napig, mikor már nem fogja tanítani Milánt.
    Nagyon ügyesek egyébként a fiúk, csak gratulálni tudok hozzájuk!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, tudom, hogy változó, de amiket néztem, hogy szóba jöhetnek, ott mindenhol a megelőző év végit és az adott félévit kérik. A hatosztályosoknál itt is variálnak aztán, hogy mennyit ér az adott írásbeli, meg a szóbeli, a nyolcasban viszonylag egyszerűbben van megoldva.
      A tanítónővel beszélést egyelőre elhalasztottam, és remélem, hogy nem lesz köv. eset, ami miatt úgy érezném, hogy beszélnem kell vele. Majd látjuk. Persze Milánon is múlik azért, nem győzöm hangsúlyozni, hogy ő sem teljesen hibátlan, csak szerintem túl van néha spirázva a fegyelmezés, mármint jegyileg, és azt, hogy lehúzzuk a jegyét, mert... egyáltalán nem találom motiválónak.

      Törlés
    2. Hasonlóan érzek én is - Áronnal kapcsolatban. Én várom a felsőt, mint a Messiást. Ott már nincs annyi idejük hülyeségekre odafigyelni a tanároknak. Áron sem egy angyal, de utálom ga összekeveredik magatartás és tantárgyi jegy

      Törlés
  4. Gratulálok a bizonyítványokhoz! Ákosnak másik tanítónénihez kellett kerülnie ahhoz, hogy a magatartása ne legyen négyes. Biztos ő is változott, de biztos az is számít, hogy a mostaninál máshol van a határ, az ő viselkedése nem négyes. Én is morogtam már, amikor hallottam tőle, hogy egy-egy fiú (tény, hogy ők az "osztályrosszai") azért nem kerülhetett be valamelyik iskolai ünnepségen az osztály képviselői közé, mert "nem érdemelték" meg és nagyon nem volt szimpatikus, amiért esélyt sem kaptak.
    Ezek szerint jövőre nekivágtok a felvételiknek?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, mindenképp nekivágunk. Aztán ha sikerül, akkor nagyon örülünk, ha meg nem, akkor sem dőlünk a kardunkba. Arra az esetre majd kitalálunk valami alternatív megoldást.

      Törlés
  5. Klassz bizik, szupi. Az meg sosem baj, ha van tartalék. :) Mármint a gyerekekben, nem tartalék bizi, nyilván. :)

    Négy évet rugóztunk a magatartáson Rékával (pedig lány és jókislány). Volt, hogy a heti magatartása hármas volt, baromságok miatt...végül azonban a bizonyítványokba mindig jeles került .Na idén, felsőben, először fordul elő, hogy nem kérdés a magatartás, szorgalom jegy. Egy gonddal kevesebb! :)

    Én mindig "fenem a késeket", hogy majd jól megmondom a tanárnak, én aztán beolvasok...aztán valahogy másnapra, következő hétre érvényét veszti az egész, legyintünk. Fogadóórák előtt egy héttel szoktam összeírni ezt vagy azt, amúgy nem is hallanak rólam a suliban. :) :) Vannak beolvasós anyukák, őket szoktam csodálni, de nem biztos, hogy elérnek bármit is...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyjából én is mindig csak a "késfenésig" jutok el. Nem is igazán számonkérni akartam ( elsőre igen, másodjára már finomhangoltam magamban), hanem csak tisztázni, hogy ha ez nem elég, akkor mi az elvárás? Csak hogy tudjuk mindkét oldalon.
      Milán azt mondta, hogy azért kapott januárban négyest, mert trehány. Ami igaz is, de az volt eddig is, minden egyes hónapban, és az lesz ezután is, mert Milán ilyen, és kész. Mindent tud, mindenre emlékszik, mindent megjegyez, de a dolgait széthagyja, vagy elfelejti, és totál nem érdekli, hogy szamárfüles a könyve, vagy tompa a ceruzája. Nem tudok ezzel mit kezdeni.
      Én sem vagyok asztalracsapkodós, ezért is halogatom minden esetben, amikor úgy érzem kéne, hogy hátha elsimulnak maguktól a dolgok. Hallottam már olyat, hogy volt eredménye a beolvasásnak. Meg a nyalizásnak is. Sajnos egyikre sem vagyok kellően kalibrálva....

      Törlés
  6. Én a beolvasós anyuka vagyok. Nem a hangosan beolvasós, de attól még határozottan megmondós. Van, hogy nem megyek vele sokra, de azért az esetek nyolcvan százalékában hatásos volt eddig. Igaz, csak fontos dolgokat "olvasok be".

    VálaszTörlés
  7. Gratulálok a fiúknak a bizonyítványokhoz, nagyon ügyesek, okosak!
    Szerintem ne hagyd annyiban ezt a szorgalom négyest és az a békás dolog is szúrná a szememet... Diushoz csatlakozva, azt nem tudom, hogy én beolvasós anyuka vagyok-e :) , de tavaly a fő rettegett angol tanárnőnek "olvastam be" Máté miatt a suliban, igaz eddig még soha máskor nem tettem ilyet, de akkor annyira igazságtalanul felháborító volt, hogy megtettem. Szerintem egyértelműen használt, sőt, az volt az érzésem utólag, ha nem tettem volna meg lehet elfajult volna a helyzet, szóval szerintem is, ha nem mindig csinálja az ember, csak fontos esetekben, akkor használ :) .

    VálaszTörlés