2017. július 16., vasárnap

Szigligeti Óvár

Mikor megérkeztünk Szigligetre, akkor nem rögtön a várba mentünk, hanem tettünk egy kis kitérőt, hogy megnézzük azt az üdülőt, ahol Feri gyerekkorában rendszeresen nyaralt. De mivel nagyjából csak annyira emlékezett, hogy egy hosszú földúton kellett a strandról fölsétálni, amit azóta leaszfaltoztak, és csilivili panorámás villákkal építettek végig, szóval nehéz volt felismerni, így tettünk pár pluszkört a faluban. Ekkor láttam egy útbaigazító táblán, hogy "Óvár →", és a hegy oldalában volt is egy lépcső. Ez kellőképpen felkeltette az érdeklődésemet ahhoz, hogy a nagy vár után még erre kanyarodjunk, és megnézzünk magunkat ezt az óvárat. Egyébként is tervben volt még egy kis hegymászás, mielőtt visszaautózunk Füredre.

Arra viszont nem emlékeztem 100%-ig biztosan, hogy volt ott a lépcsősor mellett parkoló is, így lent a parton, a strand melletti nagy parkolóban parkoltunk. De volt fent is egyébként egy pár férőhelyes parkoló, szóval fele ennyi gyaloglással is meg lehet úszni, és akkor nem kell a falusi meredek kaptatón fölbattyogni, elég csak a lépcsőt megmászni.

A lépcsősor mellett nagyjából félúton van egy kis pihenőrész, asztallal, paddal.

Az Óvár, a Királyné szoknyájának nevezett hegy tetejére épült. Eredete nem ismert pontosan, talán a 16. században épülhetett, a nagy vár előváraként, hogy a Balaton felől is védve legyen a vár, illetve a kikötő, de vannak akik 9. századi épületnek tartják, megint mások, néhány lelet kapcsán római kori őrtoronynak vélik.
A feltárása és az állagmegóvása egyébként csak 2013-ban kezdődött, szóval gondolom előbb-utóbb tisztázódik majd a kora és a célja, és egy kilátó is tervben van a hegyre. Bár most is van ott egy kilátószerű építmény, de kiírva, és hirdetve nemigen van, ezért úgy gondoljuk lesz itt valami komolyabb is.

Az várból nagyjából csak olyan fél méter, 1 méter magas falmaradványok láthatóak csak körben, a végén áll egy fa emelvény, kilátószerűség, amire biztonsággal fel lehet menni, jó állapotú, és csodás kilátást kapunk cserébe a tóra, a szigligeti kikötőre, és a Badacsonyra. :-)

falmaradványok

A fölső rész olyan, mintha egy hajó orrából nézelődnénk.

Könnyű kis hegymászás/hegylépcsőzés  volt, de kár lett volna kihagyni.

A napot pedig strandolással és sétával zártuk. Mivel a sétány gyakorlatilag használhatatlan volt balatonnézésre, ezért a strandra mentünk vissza este, amikor a strand már parkként működik, és szabadon látogatható.

Háttérben egy lánybúcsús csapat sárga gumikacsával. :-)