2014. január 27., hétfő

Teszt

Biztos nem én vagyok az egyetlen, akinek a feje fölött csak úgy röpködnek a napok. A hétfők mindig nehezen indulnak, nagyjából százmilliószor jut egyébként eszembe egy héten, hogy hogy fog ez menni ősztől, amikor ahhoz, hogy mindenki időben a helyére kerüljön nyilván korábban kell majd kelni. Egyelőre fogalmam sincs, de hát minden napnak a maga baja, ugyebár.
A heteink nagyjából ugyanolyan forgatókönyv szerint zajlanak. A fiúkat ebéd után hozom haza az oviból, kivéve csütörtökön, amikor Máté fél5-ig van, mert tornázik. Hétfőn-szerdán úszni járunk. Pénteken ovi után rögtön Máté foglalkozásra megy, amolyan iskola előkészítő, de inkább egy játékos kis foglalkozásnak nevezném. Kedden pedig ha tudunk, akkor találkozunk valakikkel egy kis játékra. És már itt is van a hétvége. 
A héten megkaptam Máté Difer-tesztjét. Örülhettem, hogy kaptam mellé pár pedagógusi szót is, ez mostanában egyáltalán nem jellemző, és ez a pár szó is inkább arra vonatkozott, hogy mi az amit elrontott/nem tudott Máté, nem pedig arról, hogy miben volt jó és ügyes. Ezt a fajta negatív megközelítést sosem szeretem, pláne, ha erre is van kihegyezve az egész. Miért nem lehet egy kicsit dicsérni a gyerekeket? Szülői szemmel nem láttam én olyan vészesnek a dolgot, nem volt olyan feladatcsoport, amit komplett nem tudott volna, egyet-egyet hibázott, talán 4 hibája volt. Már nem is emlékszem pontosan. Mindenesetre kaptam óvónői fejcsóválgatástól elkezdve az "anyuka, nem lesz ez így jó, mert az iskolában majd....". Mert hogy a hibák többsége azért volt hiba, mert figyelmetlen, mert már a feladatra sem figyel, mert elkalandozik, vagy egyszerűen csak nem érdekli. És igen, látszott is, hogy némelyik feladatot Máté meg tudott volna csinálni, ha akar, ha odafigyel, nem lankad el a figyelme, stb... Egyetlen dolog volt, amit nem hagytam szó nélkül, amikor az óvónő azon sopánkodott, hogy "hát.... Máté nem tudott 101-től visszafelé számolni... pedig hát... mindig olyan ügyes volt matekból, de hát ez nem ment.... és jajjj.... és hát.... és ejnye-bejnye...." Megkérdeztem, hogy tanították-e egyáltalán visszafelé számolni 101-től, mire csak hebegést meg habogást kaptam, és hogy volt róla szó. Mondtam, hogy nekem ezt eddig sehol sem mondták, hogy 101-től kellene tudnia egy hatévesnek visszafelé számolni, pedig már két iskolaérettségi felmérésen is voltunk, és ott sem volt erről szó, szóval ha ők nem tanították meg neki, akkor honnan kéne tudnia? Érdemben nem kaptam erre választ, csak hárítást, hogy igazából ez nem is feltétel, meg hogy a tesztet 8 éves korig csinálják, és a 8 éveseknél ez már kell, stb.stb... de mikor megkérdeztem, hogy akkor miért kell ezen annyira sopánkodni, ha nem is elvárás, akkor megint csak fejcsóválást kaptam, hogy jaj, nem ment. De megjegyeztem, hogy lehet, hogy 101-től nem tud visszaszámolni, de 20-tól biztos, hogy tud. Na mindegy. 
Lényegében majdhogynem leszólták Mátét, amiért csak annyit ért el, amennyit, ami mellesleg bőven az iskolaérettségi szinten van, 85%-os lett egyébként a tesztje. Persze leszidhatnám, amiért a vonalvezetése nem pontos, vagy akármiért, de nem teszem. Miért is?  
Aztán délután Máté egyik csoporttársánál voltunk játszani, és B. anyukája mesélte, hogy neki meg az óvónők majdhogynem istenítették B. képességeit, aki nagyjából ugyanolyan tesztet produkált, mint Máté, pedig  ő nem akarja ősztől még iskolába vinni, és pont ezzel szekálják hogy ha ilyen jó tesztet írt a gyerek, akkor miért nem akarja hogy menjen. Szóval nem igazán értem, hogy hogy megy ez, B-nél csúcsszuper a 85%, Máténál meg komoly bajok lesznek????? Mi van?????
Máté szerint egyébként könnyű volt a teszt.
Az egész fentebb leírt persze nem jelenti azt, hogy akkor most ülünk a babérjainkon. Nem. Századjára is átbeszéltük Mátéval, hogy figyeljen kicsit jobban oda, amikor feladatmegoldás van, koncentráljon, ne bámészkodjon el, ne kapkodjon, feladat után úgyis mehet vissza játszani. Itton aztán egész hétvégén sormintát rajzolt, magától kérte, ehhez volt kedve, és csinálta. Hol szebben, hol kevésbé odafigyelve, de azért igyekezett koncentrálni. Aranyos volt. Lehet, hogy nem jól érzem, nem vagyok pedagógus, de én pont azt szeretném, hogy azt a lelkesedést, ami alkalomszerűen fellángol Mátéban, azt kéne megragadni, és tartóssá tenni, amit szerintem a hibáinak sorozatos felemlegetésével nemigen lehet. Persze, hogy hibázik, persze, hogy nem olyan még a külalakja, mint egy kisiskolásnak, de nem is kisiskolás még, és másfél évvel ezelőttig ceruzát sem vett a kezébe, mert nem akart. Ahhoz képest egész szép utat járt be eddig, és az út még csak most kezdődik, kicsit lelkesíteni kéne inkább, mintsem letolni.


Nem érzem én, olyan drámaian a helyzetet. Lehetne és van is  még min javítani, de én továbbra is azt gondolom, hogy sikerül jó iskolai helyet találni Máténak, szerető, segítőkész tanítónénivel, akkor nem lesz Mátéval semmi gond. Legfeljebb nem lesz summacumlaude, de hát volt már ilyen a világtörténelemben.
Hát majd meglátjuk. Erősen közeledik már ez az iskola, ami nem csak Máténak, de nekem is, és az agész családnak egy nagy próbatétel lesz, és remélem jól fogjuk tudni majd venni az akadályokat.
 

4 megjegyzés:

  1. Bizony, nálunk is repülnek a napok, hetek....:((

    Érdekes, nem ugyanazt a Difer-t írták a gyerekek, ezek szerint több féle van. :) A teljes Difert megcsinálták, valamennyi területen? Rékának pl. hétszázhatvanakárhánytól kellett volna visszafelé számolni. És bár ő akárhonnan számol visszafelé, ha jó formában van, ezt passzolta. :)

    Szerintem direkte így van kitalálva a teszt értékelése, mert nekem is csak azt sorolták fel, hogy mit NEM tudott, írtam is, hogy már-már vádló hanglejtéssel....Egy halom dolgot még nem kell tudniuk, csak 8 éves korban.

    Neki erőssége a hosszan tartó koncentráció, mégis neki is volt több hibája, mert már a feladatra sem figyelt, ez egy ilyen dolog, nem kell nagy fontosságot tulajdonítani, ha jó eredmény jön ki. Legalábbis szerintem. Persze morogtam-rágódtam a hibákon napokig, én ráadásul magam vártam jobbat, senki nem mondta, hogy ejnye-bejnye....aztán túlléptem rajta. A nevtanos felmérés jóval tisztább képek ad szerintem az iskolaérettségről, képességekről, főleg, hogy Rékáékat most csak 3 feladattal tesztelték....

    Hülyeség ez a maximalizmus, ami mostanában van. Mintha mindenkinek kötelező lenne bejutni a Harvardra egyszer....Biztos vagyok benne, hogy Mátét sem lehet megállítani majd a diplomáig, nem lesz vele semmi gond, jövőre jössz majd egy poszttal, amiben elemzed az uncsi, csupa ötös bizonyítványát. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bevallom, nem tudom, hogy a teljest csinálták-e vagy a rövidítettet, de jó sok feladat volt A-tól Z-ig. De mivel gyakorlatilag csak a nemment-ekre tértünk ki, így a többi feladatról igazából nem sokat tudok, az pedig 3 vagy 4 részfeladat volt, 1 az írásmozgás- koordinációs résznél, 1 a tapasztalati összefüggés mérésben, meg 1 a beszédhallásban.
      Engem is majdhogynem lehordtak. Pedig a befejező szint legtetején helyezkedett el Máté. Jó, aláírom, hogy több van benne, ezzel nem is vitatkozhatok, de akkor és ott ennyire volt képes, hajlandó. Ennyi. Meg hát nem is hiszem, hogy a Harvard-felvételije majd azon fog múlni, hogy 6 évesen 3 hurokból 1-et nem jól rajzolt. Ha meg igen, hát megelégszünk majd egy kevésbé neves egyetemmel is:) vagy valami mással.

      Törlés
  2. Így van, egyáltalán nem ezen fog múlni. :))

    Volt ott még "matek" is, (elemi számolási készség), annak a része a visszafelé számolás, számkép felismerés, összeadás, egyebek. Rékának a beszédhang hallás pl. tavaly volt csak, idén nem.

    Én egyébként nem is értem a lehordást....Az igaz, hogy mi óvónénijeink hagynak kívánnivalót maguk után, de aki haladó szintet ért el, már iskolaérettnek minősítették. Legalábbis én úgy vettem észre. Így is 12-en fenn maradtak a rostán a 25-ből....így, hogy a teszt nehezebb részét nyomták csak le nagycsoportban....85% teljesen jó, különösen ha hozzáveszed, hogy nem is mindig figyelt oda....Majd iskolában másképp lesz, odébb van még a szeptember.

    A mi ovinkban ráadásul két időpontban tesztelték őket, amikor a többi gyerek kiment az udvarra levegőzni (biztos nagy kedvük volt tesztet írni) vagy ebéd után, kellően jóllakottan, álmoskásan. Hát gratulálok az időzítéshez (is)! :)

    VálaszTörlés
  3. Nálunk is kinti idő alatt teszteltek. Az udvarról hívták be a delikvenseket.
    Igen a haladó szint már bőven iskolaérettnek nyilvánított.
    Én is azt gondolom, hogy az iskolában más lesz majd a helyzet. Remélhetőleg belejön majd a terhelésbe, az elvárásokba.

    VálaszTörlés