2024. szeptember 23., hétfő

Áradás

 A múlt héten szinte minden nap a Duna áradástól volt hangos a sajtó. Hogy éppen hol, éppen mekkora, hogy állnak a gátak, hogy nem állnak, hogy homokzsákolás van ezerrel... A múlt hétvégi és a hét elejei esőzés  nem segített sokat. Akkor még az is benne volt a pakliban, hogy rekordméretű áradásnak lehetünk tanúi. 

Máténak vasárnap jött a körüzenet az evezősegyesületből, hogy aki csak tud menjen hétfőn bármikor, mert az alsó helyiségeket, a kondit, a hangárt biztos, hogy el fogja önteni a víz, onnan amit csak tudnak fel kell pakolni az emeletre. Ment is suli után, meg rajta kívül még nagyon sokan, és pikkpakk felmenekítettek mindent. Másnapra várták a zsákokat és a homokot. Nem a honvédségtől kapták, onnan semmilyen segítséget nem kaptal,  hanem magánúton vették. Kedden homokzsákoltak és körbebástyázták , amit csak tudtak. Az ajtókat, ablakot valami speckó fóliával lefóliázták, és körbeszigetelték, amit egy egyesületi tag hozott (szerzett), aki ohbbiból oda járni evezgetni heti egyszer. Szóval egy klassz összefogás volt, mindenki hozzáadta, amit tudott. Valakitől még házi kolbászt és friss kenyeret is kaptak. :-) 

Szerdán a Népszigetet már elöntötte a víz, akkor már nem tudtak bemenni. 

Állítólag az egyik helyiségbe beszivárgott a víz, mert megroggyant a homokzsákkupac, de hogy mi árja őket majd ott, az majd csak a jövő héten derül ki talán. Addig a Városligetbe járnak kondizni meg futni. 

Marciéknál pénteken Széchenyi születésnapja alkalmából projekt nap volt, és a Széchényi Könyvtárba mentek. Eredetileg úgy volt, hogy átsétálnak a Lánchídon, de pénteken erre már nem vállalkoztak, de azért ők s megnézték a vizet. 

Feri eleve minden nap látta, mert budán dolgozik. 

Milán leszarta. Hiszen ez csak víz. 

Úgyhogy nem volt mit tennem, szombaton muszáj volt befutnom nekem is a Dunához, hogy én is megnézzem. 

Láttuk már 2013-ban, hogy milyen magasra képes feljönni a víz, nem volt újdonság, sem meglepetés. De azért mégiscsak eléggé hűűűűhaaa látni, hogy ott ahol egyébként zajlik az élet, autók, gyalogosok, biciklisek közlekednek, ülnek a parton, ahol játszótér van egyébként és pihenőpadok, ott most mindenhol csak a víz hömpölyög. Félelmetes, mekkora ereje van a természetnek, és időről-időre mindig megmutatja, hogy ki az úr, de az emberiség sosem tanul belőle. 

A Jászai Mari térig futottam el itthonról, ott kicsit bámészkodtam, majd átfutottam az Árpád-híd- Duna Aréna vonalon,  mert nem akartam a liget felé menni visszafelé is, mert már nagyon készültek az esti Ricky MArtinra, és jó sok ember volt már kora délután is ott. A Duna Arénánál megnéztem a mi Rákos-patakunk torkolatát, és úgy futottam haza. Itthon még egy félmaratonra egészítettem ki a távot az ismerős utcékon körözgetve. 







9 megjegyzés:

  1. Szeretnék pontosítani.
    Az árvízvédelem nem a katonák feladata, mièt kellett volna nekik adni a homokzsákot. Vízügy, katasztrófavédelem...az illetékesek.
    Rengeteg katona állt készenlétbe, akiket nem vittek el, mert olyan jó idő volt és olyan jól mutatott a facen az átlagember homokzsáklapátolása, hogy sok helyről azt kapták hogy ne menjenek mert a töltésen már nincs hely nekik.
    Ha hideg lett volna és eső, akkor az átlagember nem állt volna fel a fotelből, rengeteg katona kint lett volna.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igazad van, rosszul írtam, a katasztrófavédelemtől nem kaptak zsákot, a katonaságtól meg segítséget. De mindegy is, mert megoldották iskola után. Bár hétfőn még zuhogott az eső, szóval az időjárásra fogni bármit is...
      De az azért nekem fura, amit írsz, hogy azért nem mentek ki katonák, mert volt elég civil... nem fordítva kellett volna lennie, hogy kimennek a katonák és hazaküldik a civileket, ha vannak elegen?

      Törlés
    2. De továbbra is írom, hogy az árvíz nem katonai feladat. Ezt nagyon rosszul tudják a civilek.
      Abba azért gondolj bele, hogy férjemék az ország túlfeléről indultak volna. Nekik ott szállást és legalább szendvicset kellett volna bizosítani. Főtt kajáról nem szoktak álmodozni.
      Hazaküldeni a civileket akik ráérnek és végre úgy érzik hasznosak?
      Hát nem tudom ez milyen lett volna.
      Szerintem maradtak volna hisz tényleg segìteni mentek.
      Politikától mentesen írom, Magyar Péter rengeteg embert megmozgatott. És ez valahol tök jó! Összetartozás!
      De ha hatalmas baj lett volna akkor hazamennek a civilek!
      Hisz akkor katasztrófahelyzet lett volna!

      Törlés
  2. Elhiszem, ha azt mondod, hogy nem katonai feladat, de ebben az esetben viszont hibás a kommunikáció, mert a civileknek ez van beadva minden oldalról. Akkor ezt a valótlan civil elképzelést lehet, hogy nektek, katonáknak kéne helyretenni az emberekben.
    Nem biztos egyébként hogy a civilek mindegyike, aki ott volt, épp "ráért". Java részének gondolom van állása, munkája, felelőssége, gyerekei, és ezt félretéve ment, és mentette ami menthető. és azért remélem hogy egy szimpla hétköznap is hasznosnak érzik magukat, nem csak akkor amikor árvízveszély van. A diákok sem azért mentek oda mert ráértek, mert lett volna mit csinálniuk nekik is, hiszen van nekik is saját feladatuk, a tanulás.
    De amit írsz, abban egyetértünk, hogy az összetartozás érzését már régen nem éreztem ennyire az emberekben. Ami kell, ami tényleg tök jó. Jó lenne ebből a mindennapokba is átvinni.
    És nem irányult ellened, amit írtam, ( nyilván nem elvárás hogy a világ végéről utaztassanak ide embereket, de ismerek bp-i katonákat személyesen is, akiket ugyanúgy nem vetettek be) de sajnos az tény ( most visszaolvastam az egyesület levelét) hogy kértek homokot és zsákot a katasztrófavédelemtől, de nem kaptak, szereztek önerőből, és ehhez kértek segítséget a katonaságtól a homokzsákoláshoz, és azt sem kaptak. A velencei sportegyesülettől és az Óbudai Egyetemről jöttek nagyobb diákok segíteni.
    Erről nincs is tovább mit beszélni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos nagyon rosszul tudod a dolgokat.
      De megértem, hogy kb ilyenek az emberek, mint te.
      Mondja-mondja-mondja minden ismeret nélkül! Ha nincs vészhelyzet, akkor nem vetnek be katonákat! Miért is tennék? Pesten nem igazán vannak katonák. Tata, Debrecen, Vásárhely...kicsit messze vannak.
      Szerintem a fiadnak is hasznára vált hogy dolgozott.
      Tágítsd az ismereteid. Mert így nem lehet beszélgetni ha vki vakon van!

      Törlés
    2. Szerintem ne menjünk át személyeskedésbe.
      Ahogy fentebb is írtam, nem cáfolom az igazadat, de kérlek te se tedd. Én tényeket írtam, hogy hogy történt, ezeken nincs mit magyarázni, se így se úgy. Azt sem írtam, hogy ártott volna Máténak a munka, máskor is szokott dolgozni, nem ismeretlen neki ez a fogalom, sőt írtam , hogy klasszul összefogtak, és mindenki beletette, amit tudott. Hogy ez téged miért sért, nem tudom.
      Hogy mikortól illik vészhelyetet kiáltani azt bevallom nem tudom, manapság permanens "vészhelyzetben" élünk,egy mezei állampolgárnak nehéz különbséget tenni.

      Törlés
    3. Nem személyeskedek. Nekem még kicsi a gyerekem, de ha pár év múlva a Tisza fog áradni, biztos ott leszünk. Főleg ha érintettek leszünk. Nem fog érdekelni, hogy munka meg suli van!
      Az talán nem vészhelyzet, hogy az ártéren lévő épületeket elönti víz.
      Sok katona dolgozott így is.
      Az meg szuper, hogy az emberek így összefogtak.
      Szerintem nagyon sokszor nem azt kell várni, hogy majd jön vki és megoldja a helyzetet, mi meg kanapéhuszárkodunk.
      Vicces lett volna ha 200 kmről nekiindulnak a katonák és Mátét meg a haverjait félreállítva megcsinálják azt amit pár fiatal-kiskamasz büszkeséggel pár óra alatt elvégez.😁
      Lezárhatjuk. Tényleg nem vagy tisztába sok dologgal így meddő vita.
      Én se értek x millió dologhoz, óvatosan is okoskodok.
      Azért remélem még tanult emberekként tudjuk mi az a vészhelyzet-veszélyhelyzet! Tök más a kettő dolog.
      Örüljünk, hogy itt nem volt akkora baj, mint pl. Ausztriában.
      Becsülöm, aki kint volt és dolgozott, ha civil, ha katona!!!

      Törlés
    4. Nagyon becsípődött nekeed ez a 200km, holott ilyet én sehol nem írtam. Mint ahogy pont Te írtad, hogy a katonaság ült és várt hogy majd megoldák mások a helyzetet, hiszen sütött a nap, voltak elegen. Na szerintem meg ez a vicces.
      Az, hogy mennyi időbe telt körbezsákolni az egyesületet, azt ugye csak utólag tudjuk megmondani, hogy mennyi volt, előre nehéz lett volna megjósolni, hiszen pont ezért kértek segítséget, mert senkinek nem volt ilyen tapasztalata. Lehet, hogy két nap is lett volna, ha nem jönnek sokan vidékről. Amúgy sokan egész nap pakoltak, nem csak pár órás bratyizás volt, bármennyire is ezt szeretnéd sugalni. De tényleg mindegy is, mert megoldották, de lehet, hogy jól jött volna olyanok segítsége, tanácsa, akik csináltak már ilyet, neadjisten ki is vannak képezve rá. Akkor lehet, hogy tudták volna, hogyan kell megtámasztani szakszerűen a zsákokat, hogy ne billenjen meg, vagy hogy mire kell figyelni. Nem állíytottam olyat, hogy nem dolgoztak kint katonák, bizonyára sokan erejükön felül dolgoztak ott ahol emberekéletek is veszélybe kerülhettek volna, ne adj a számba olyan valótlanságokat, amiket nem mondtam. Azt mondtam, hogy az egyesület vezetői kértek segítséget, támogatást, de nem kaptak. És ez tény, ezen kár lovagolnod és megsértődnöd. Nem bántottalak téged, sem más segítők munkáját nem degradáltam le, nem én álltam beléd, nem tudom, miért te vagy megsértődve.
      Tudom mi a különbés vészhelyzet és veszélyhelyzet között, de hidd el, hogy azoknak az embereknek sokkal nagyobb vészhelyzet egy árvízveszély, akiknek az munkájuk és az értékeik vannak veszélyben, mint bármilyen cirkusz az állítólagos háborús vészhelyzettel. Definíciók puffogtatása meg a hangzatos jelmondatok nem sokat segítenek rajtuk/nekik, kár mögéjük bújni, és igenis oda lehet menni és félreállítani aki nem oda való, és lehet szakszerűen védekezni, mint ahogy sok helyen szerencsére ez meg is történt.

      Törlés
    5. Nem, nem ültek a katonák hanem dolgoztak és ha menni kellett volna akkor eldobtak volna mindent.
      Nagyon szomorú, ha az emberek így gondolkoznak, mint te.
      De tudod mit, legyen igazad.😁
      Remélem te is ott voltál és a katonák helyett dolgoztál! 😉

      Törlés